Jaký je potřeba řidičský průkaz a auto k tažení karavanu
Než si přesně spočítáme, jaký je potřeba řidičský průkaz a jaké je potřeba tažné auto, je dobré vzít si technický průkaz vozidla a vysvětlit si některé pojmy. Doporučuji vzít si velký techničák, údaje jsou tam přehlednější a úplnější. V technickém průkazu nás v sekci hmotnosti zajímají následující základní údaje:
G. Provozní hmotnost – to je hmotnost vozidla s výbavou, náplněmi, ale bez řidiče, cestujících a nákladu.
F.1. Největší technicky přípustná / F.2. povolená hmotnost – to je maximální celková hmotnost vozidla, se vším všudy.
Rozdíl mezi nejvyšší technicky přípustnou hmotností a provozní hmotností určuje užitečnou hmotnost nebo také doložnost, tedy jakou vahou nákladu a osob můžeme vozidlo zatížit.
Technický průkaz v sekci hmotnosti dále v souvislosti s tažením přívěsu uvádí následující:
O.1. Největší technicky přípustná/povolená hmotnost přípojného vozidla bržděného – to je maximální hmotnost přívěsu.
Největší technicky přípustná / F.3 povolená hmotnost jízdní soupravy – součet nejvyšších technicky přípustných hmotností vozidla a přívěsu.
V některých případech lze ve velkém technickém průkazu v poznámkách nalézt povolení vyšší technicky přípustné hmotnosti při tažení přívěsu a rychlosti do 100 km/h.
Všechny hmotnosti je dobré si někam přehledně vypsat.
Jaký je potřeba řidičský průkaz
Při posuzování potřebného řidičského oprávnění pro řízení soupravy se bere v potaz Největší technicky přípustná hmotnost vozidla a Největší technicky přípustná hmotnost přívěsu, tak jak jsou zapsány v technických průkazech.
Pokud je součet Největší technicky přípustné hmotnosti vozidla a Největší technicky přípustné hmotnosti přívěsu menší než 3.500 kg, tak postačí běžné řidičské oprávnění skupiny B.
Pokud vás zastaví policejní hlídka, nebude auto a karavan vážit. Podívá se do technických průkazů a pro řidičské oprávnění sečte největší technicky přípustné hmotnosti. Že máte ve skutečnosti naloženo méně, je nezajímá.
Například karavan Caravelair Antares Luxe 546, má Největší technicky přípustnou hmotnost 1420 kg. Pokud je tedy Největší technicky přípustná hmotnost vašeho vozu do 2080 kg, pak stačí řidičák skupiny B. Do této skupiny se vejde velká většina běžných osobních aut, s výjimkou velkých SUV.
Pokud se nevejdete do 3.500 kg, pak je třeba buď rozšíření B96 s maximálním hmotnostním limitem 4.250 kg, nebo plnohodnotné oprávnění B+E.
B (3,5 t) | B96 (4,25 t) | |
Nejvyšší technicky přípustná hmotnost – Karavan | 1.420 kg | 1.420 kg |
Nejvyšší technicky přípustná hmotnost – Vaše auto | max. 2.080 kg | max. 2.830 kg |
Jaké je potřeba tažné auto
Při posuzování vlastností tažného auta se berou v potaz okamžité hmotnosti vozu a přívěsu. Karavan Caravelair Antares Luxe 546 má Provozní hmotnost 1.200 kg, naložený bude mít zhruba 1.300 kg. Zkontrolujte v technickém průkazu vozu Největší technicky přípustnou hmotnost bržděného přípojného vozidla a případně i Největší technicky přípustnou hmotnost jízdní soupravy. A mějte na paměti základní pravidlo – tažné auto by mělo být vždy těžší než přívěs.
Pro bezpečnou jízdu je potřeba počítat s určitou rezervou. Na rovné pěkné silnici utáhnete přívěs vždy, ale přijdou i horší místa. Například některé výjezdy z kempů – prudce do kopce, nahoře je STOPka a výjezd na rušnou silnici I. třídy. Pak se potřebujete svižně rozjet do kopce. Pokud má tedy vaše auto Největší technicky přípustnou hmotnost bržděného přípojného vozidla např. 1.300 kg, tak karavan s vahou 1.300 kg raději netahejte, budete jen trápit sebe i auto. Rozumná rezerva je alespoň 85 %.
To nejdůležitější nakonec
V případě pochybností nebo nejasností nehledejte odpovědi na internetových fórech, ale nahlédněte přímo do zákonů. Aktuální znění jsou vždy dostupná online a zdarma. Pokud jde o řidičské průkazy, pak je to zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. (Hlava III), pro karavanisty tak důležitý harmonizační kód B96 je definován v příloze vyhlášky o řidičských průkazech a o registru řidičů č. 31/2001 Sb. Hmotnosti jsou popsány ve vyhlášce o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 341/2002 Sb.